4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

مشاوره قبل طلاق

5/5
مشاوره قبل طلاق

مشاوره قبل طلاق

مشاوره طلاق، نوع نسبتاً جدیدی از مشاوره است که با هدف کمک به زوجین برای مدیریت احساسات پیچیده‌شان درباره‌ی طلاق انجام می‌شود. جلسات این مشاوره قبل یا بعد از طلاق و به روشی سازنده‌تر و محترمانه‌تر از آنچه زوجین به تنهایی قادر به انجام آن باشند، برگزار می‌گردد. زوجین معمولاً با امید به کاهش استرس و اضطراب برای هر دو طرف در جلسات مشاوره طلاق شرکت می‌کنند.

مشاوره پیش از طلاق قبل از تصمیم گیری برای جدایی و جاری شدن طلاق به زوجین کمک می‌کند تا تشخیص بدهند که بهترین انتخاب با توجه به شرایط فعلی‌شان کدام است، این که آیا بهتر است به زندگی مشترک ادامه بدهند یا از هم جدا شوند. همچنین زمانی که طلاق به جریان افتاده باشد، مشاوره باعث می‌شود که زوجین در این دوران از یک منبع مطمئن و قابل اتکا برخوردار باشند. همچنین می‌توان مشاوره را بعد از نهایی شدن طلاق انجام داد (مشاوره پس از طلاق).

خانواده به عنوان مهم ترین نهاد جامعه بشری شناخته می شود. سلامت این نهاد، سلامت جامعه را تضمین می کند. یکی از عواملی که موجودیت یک خانواده را به خطر می اندازد، مقوله ی طلاق است. زمانی که روابط بین زوجین به هر دلیلی دچار اختلال و مشکلات جدی شود و ادامه ی زندگی مشترک برای آن ها غیر ممکن می شود تصمیم به جدایی می گیرند. اما این تصمیم اثرات سوء بسیاری بر زوجین، فرزندان و اجتماع دارد.

طلاق و انواع آن

 

طلاق چیست ؟انواع و اقسام آن

کلمه طلاق در لغت به معنی رها شدن و جدا شدن است و طلاق در اصطلاح به معنی پایان دادن به رابطه زناشویی است. حال این پایان دادن ممکن است با توافق طرفین باشد که به آن طلاق توافقی می گویند و یا اینکه ممکن است به درخواست یکی از زوجین یعنی به درخواست زن یا مرد باشد که به آن طلاق یک طرفه می گویند.

طلاق با فسخ ازدواج متفاوت است. فسخ ازدواج به معنای این است که ازدواج صورت گرفته از ابتدا باطل و بی‌اعتبار بوده‌است. شیوهٔ انجام طلاق در قوانین کشورهای مختلف بسیار متفاوت است اما در اغلب کشورها نیاز به تأیید یک دادگاه یا مرجع رسمی حقوقی وجود دارد. مذاهب مختلف نیز رویکردهای متفاوتی به طلاق دارند. طلاق در اسلام به اختیار شوهر انجام می‌شود اما زن نیز در شرایط خاصی ممکن است حق طلاق را به دست بیاورد.

در برخی موارد به دلایل مختلف شرایطی پیش می‌آید که ادامه زندگی را برای زن و مرد، غیرممکن می‌سازد. حال اگر راه‌حلی برای پایان این پیوند وجود نداشته باشد مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند. بنابراین اصل موضوع جدایی یک ضرورت به‌حساب می‌آید و اسلام نیز با آن موافقت کرده است. اما این اصل باید تا حد ممکن به شکل کم و محدود مورد استفاده قرار گیرد و تا جایی که امکان دارد به‌عنوان آخرین گزینه مطرح بشه.

ضرورت مشاوره قبل از طلاق

مشاوره طلاق توافقی در بسیاری از مواقع می‌تواند مانع بروز بسیاری از آسیب‌ها به اعضای خانواده باشد. در طی جریان طلاق مرد و زن متحمل فشارهای روانی زیادی می‌شوند؛ در این بین آسیب‌های طلاق بر فرزندان نیز انکار نشدنی است. طلاق (توافقی) به هر دلیلی هم که باشد بازتاب خوبی در جامعه ندارد و زندگی حال و آینده افراد، به خصوص زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بیشتر زوجین از احکام طلاق و حقوقشان آگاهی ندارند و با دیدی نادرست وارد فرایند طلاق شده و تمام پل‌های پشت سر خود را خراب می‌کنند. در حالی که اگر از همان ابتدا با فردی آگاه در این زمینه مشورت می‌کردند، می‌توانستند راهکارهای بهتر و مؤثرتری را برای حل مشکلاتشان پیدا کنند. پس اگر به فکر طلاق (توافقی) هستید حتما قبل از هر اقدامی از مشاوره استفاده نمایید.

مشاوره طلاق به معنی کمک به زن و شوهر برای جدا شدن از یکدیگر نیست. بلکه مشاور سعی می‌کند با بررسی مشکلات زوجین و سنجش امکان نجات زندگی مشترک و بهبود رابطه زوجین راهنمایی‌های لازم را به آن‌ها ارائه دهد. در صورتی که به این نتیجه برسد که امکان ادامه زندگی مشترک وجود دارد، زوجین را تشویق می‌کند تا از مشاوره خانواده بهره‌مند شوند و به زندگی خود فرصتی دوباره دهند.

مشاوره طلاق | ضرورت مشاوره قبل طلاق را می‌دانید؟

 

 

 

 

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار