4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

چگونه از خشم قدیمی رها شویم؟

5/5

خشم انباشته شده و حل نشده به ما آسیب میزند. اگر از آن رها نشویم یا خشم را یکراست به سوی خودمان جهت میدهیم و خودارزشی مان را تخریب میکنیم و در نهایت دچار افسردگی میشویم یا آن را به طور غیر مستقیم بسوی دیگران (فرافکنی) میفرستیم، بویژه آنهایی که دوستشان داریم و به این ترتیب به خودمان یا کسیکه دوستش داریم آسیب میزنیم.

خشم گذشته و قدیمی را رها کنید و با زندگی اکنونتان همراه شوید:

رها کردن خشم قدیمی به تلاش و جرات نیاز دارد و اینکه بتوانید صادقانه و با آغوش باز با آن روبرو شوید.

برای رهایی از خشم مربوط به گذشته راهکارهای زیر را امتحان کنید:

۱- شناسایی

بیشتر اوقات یکی از مشکلترین کارها برای ما این است که میان خشم قدیمی و ناکارآمد و خشم جدید و مناسب فرق بگذاریم. تفاوت آن در این است که خشم جدید مربوط به احساس خشم ما در زماان حال و با علت بوجود آورنده آن متناسب است در حالیکه خشم قدیمی احساسی افراطی و بسیار بزرگتر از جرم انجام شده است. خشم جدید میتواند با آنچه تازه برای شما رخ داده است توضیح داده شود، در حالیکه خشم قدیمی بر اساس آنچه آن را تحریک کرده است درک نمیشود و شدت و عمق واکنش شما فراسوی آن قرار میگیرد.

۲- علت اصلی خشم را بررسی کنید

ما بی دلیل خشمگین نیستیم، ما آسیب دیده ایم. و خشم قدیمی نشان دهنده عمیقترین آسیب هاست، اسیب هایی که ادامه میابند تا ما را آزرده کنند. به هر حال باید منشاء خشم را بررسی کرد. لازم است که با آسیب های قدیمی روبرو شویم. لازم است بپذیریم چطور آسیب دیده ایم، چه کسی به آسیب زده است و چقدر آسیب دیدده ایم.

۳- آسیب را آشکار کنید

وقتی منبع خشم و نوع آنرا مشخص کردید، بعد باید انرا آشکار کنید. اجازه دهید خشمتان عینی شود، با کلمات بیانش کنید، گریه کنید، جیغ بکشید یا آنرا بنویسید(برون ریزی). اغلب در مورد خشم قدیمی، اشخاصی که آن زمان به ما آسیب زدند دیگر اطرف ما نیستند، یا حتی اگر هستند، نمیتوانند درک کنند یا به گونه ای سازنده با خشم ما برخورد کنند. نیازی نیست که به طور مستقیم با آنها روبرو شوید اما احساسات باید به کلمات تبدیل و بیان شود.

۴- فرد آسیب زننده را ببخشید

رهایی از آسیب و خشم قدیمی در نهایت به بخشش نیاز دارند. به باد داشته باشید که بخشش لطفی است به خودتان. بخشش در واقع فرایندیست تا حلقه پیوند به زنجیر را که شما را به احساسات آسیب زای قدیمی متصل میکند بشکنید و شروع به درمان خودتان کنید. ممکن است به خودتان بگویید: هرگز نمیتوانم او را ببخشم، اما به یاد داشته باشید طرف دیگر این بیان این است: من همیشه در رنج و عذاب خواهم بود. در عوض میتوانید بگویید: تو آسیب بدی به من زدی اما من تو را میبخشم و خودم را از آن آسیب رهها میکنم.

۵- هوشیار باشید

رهایی از خشم قدیمی فرایندی است که به زمان نیاز دارد. حتی گاهی بعد از مدت ها که تصور میکنیم خودمان را ان رها کرده ایم، دوباره باز میگردد. وقتی چنین اتفاقی افتادف آنرا درک و تایید کنید، واضح و آشکار درباره اش صحبت کنید و سپس دوباره به خودتان تاکید کنید که از آن رها شده اید.

به همراه کشیدن خشم در لایه های روان و  لحظات گوناگون زندگیمان باعث خواهد شد ذهن و روان ما نتواند روی نقاط مثبت و خوشایند زندگیمان تمرکز کرده و برای رسیدن به آرامش روان، بیشتر قدم بردارد. ما با بکارگیری فنون مختلف و با کسب دانش و مهارت باید سعی کنیم گره های روان خود را در خصوص خشم های فروخورده و کهنه خود باز کنیم. حتی در موارد شدیدتر و شاید در مواردی با هدف پیشگیری میتوان از متخصصین روانشناسی بهره جست و نتایج کاملتر و پایدارتری کسب کرد. هر زمان خودمان را از هرگونه هیجان منفی رها کنیم، در واقع فضایی برای نگرش ها و احساسات مثبت تر و جدیدتر خلق میکنید. خشم، تنفر پنهانی و رنجش، پیوسته حضور دارند اما نحوه برخورد ما با آنها وضعیت زندگیمان را تعیین میکند.

لازم به ذکر است کسب آگاهی و بکارگیری برخی فنون در خلال زندگی ممکن است قادر به حل و فصل تمام مشکلات و مسایل ایجاد شده حاصل از این خشم های قدیمی نباشد، بلکه باید برای پاکسازی روان و ایجاد آرامشی عمیق تر به متخصصین امر مراجعه نمود و در فرآیند جلسات تخصصی مشاوره و رواندرمانی برای رسیدن به سلامت روان بیشتر قدم برداشت. امروزه بهترین رویکرد درمانی برای تخلیه و پاکسازی خشم های کهنه و قدیمی رویکرد طرحواره درمانی است.

گردآورنده: الناز سادات محمدزاده خراسانی

کارشناس ارشد مشاوره خانواده- طرحواره درمانگر

تماس با مرکز تخصصی مشاوره و رواندرمانی آرامش ماندگار

رزرو نوبت مشاوره

آدرس: مشهد، بلوار پیروزی، بین پیروزی ۶۴ و میدان حکمت، ضلع غربی میدان، پلاک ۱۲

تلفن‌های تماس:
۰۵۱۳۸۶۶۴۷۴۷

۰۹۰۳۰۹۳۴۷۴۷

ایمیل روابط عمومی:
info[at]arameshcc.com

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

آرامش ماندگار

آرامش ماندگار