4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

بهترین درمانگر وسواس

5/5

بهترین درمانگر وسواس

وسواس چیست؟

اختلال وسواس یک اختلال در عملکرد سیستم اعصاب مرکزی(مغز) است که توسط فکرها و ترس‌های غیرمنطقی شما را به تکرار بعضی از رفتارها وا می‌دارد. افراد مبتلا به اختلال وسواس از ترس آلوده و یا نجس شدن، به کارهای اجباری مثلا شستن بیش از حد دست‌ها رو می‌آورند، آنقدر که گاهی پوست دست‌هایشان خشک شده و ترک بردارد. این افراد تلاش می‌کنند تا فکرهای وسواسی را از خود دور کنند، اما این افکار دائما در سرشان تکرار می‌شود، و این مشکل آنها را داخل چرخه ناراحت کننده، افکار وسواسی و کارهای اجباری برای راحت شدن از آن افکار می‌اندازد.

اختلال وسواس چگونه عمل میکند؟

ابتلا به اختلال وسواس فکری-جبری نشانه ها و عوامل مختلفی و متنوعی در افراد دارد اما غالب این اشخاص دچار چرخه زیر می‌شوند:

  • افکار وسواسی– ذهن شما غرق در یک فکر، ترس و یا نگرانی وسواسی می‌شود، مانند اینکه دستتان نجس شده است.
  • هیجانات و احساسات نگران کننده- وسواس مرحله قبل باعث برانگیختن احساس اضطراب و پریشانی می‌شود.
  • اجبار- شما از الگویی اجباری برای کاهش اضطراب و پریشانی خود استفاده می‌کنید، مانند شستن و آب کشیدن چندباره دستها.
  • آسودگی موقتی- رفتار اجباری باعث تسکین و فراقتی موقت از اضطراب شده، اما وسواس و اضطراب دوباره برمی‌گردند و باعث شروع چرخه می‌شوند.

بهترین درمان برای اختلال وسواس چیست؟

عصب درمانی (نوروتراپی):

عصب درمانی

امروزه با توجه روند روبه رشد اختلالات بالینی بویژه اختلالاتی که محتوای اضطراب، پریشانی، مشکلات خلقی و… دارند، متخصصان در پیشرفته ترین کشورهای جهان بدنبال ایجاد تکنولوژی ها و روش هایی هستند که بتوان از تحلیل رفتن قوای ذهنی و ایجاد بسیاری از اختلالات بالینی پیشگیری نمود و همچنین در راستای ارتقا عملکرد سیستم عصبی(مغز) و نیز درمان بیماری های عصبی از طریق نوروتراپی یا عصب درمانی اقدام نمود.

در واقع عصب درمانی نوعی ورزش و فیزیوتراپی برای مغز است که در این روش درمانی از تکنولوژیهایی همچون نوروفیدبک، بیوفیدبک، TDCS،AVE و … برای بهبودی، ارتقا و درمان بسیاری اختلالات بجای دارو درمانی و روش های سنتی استفاده میگردد.

بیشتر بدانیم: نوروفیدبک چیست؟

بیشتر بدانیم: AVE چیست؟

بیشتر بدانیم: TDCS چیست؟

وسواس یا OCD چه اشکالی دارد؟

طبق تعریف درسنامه DSM V یا همان درسنامه تشخیصی و آماری اختلالات روانی، وسواس یک اختلال در سلامت ذهن و روان است که تاثیر زیادی روی روند زندگی افراد در سن و اقشار مختلف می‌گذارد.

اختلال وسواس جبری از دو قسمت ساخته شده: وسواس های فکری و اجبار های رفتاری اما طبق تحقیقات و معیارهای جدید لازم نیست که شما هم وسواس و هم اجبار را تجربه کنید. بلکه حضور یکی از این دو برای مبتلا بودن به اختلال وسواسی جبری کافی است.

همچنین باید گفت که وسواس ها خود را به سه شکل کلی نشان می دهند:

  • افکار: افکار وسواسی و غیر قابل کنترل، عباراتی هستند که در ذهن فرد به طور مرتب تکرار می شوند و فرد تلاش می‌کند حذفشان کرده یا با آنها مقابله کند.
  • ترس ها : احساسات و انگیزه های ناگهانی هستند که فرد را نگران می کنند تا کار ناشایست و اشتباهی خارج از کنترل خود انجام ندهد.
  • ایماژ ها یا تصاویر ذهنی: تصاویر ناخوانده و مزاحمی هستند که در ذهن فرد شکل می‌گیرند و معمولاَ عجیب و غریب یا ترسناکند.

درمان قطعی این اختلال کار آسانی نیست و فرد در ابتدا باید آن بشناسد تا بتواند برای درمانش اقدام کند. بنابراین بهتر است با انواع وسواس فکری آشنا شد.

قطعا میدانید که درمان اختلال وسواس فکری-عملی تنها با یک روش ممکن است به بهترین نتیجه ختم نگردد، به همین دلیل متخصصان ما با ترکیب عصب درمانی و اجرای جلسات تخصصی مشاوره و رواندرمانی سعی در ایجاد بهبودی کامل در افراد مبتلا به این بیماری دارند و تا کنون نتایج بسیار شگرف و قابل تاملی کسب نموده اند. همچنین در برخی موارد که شدت اختلال زیاد است و باعث ناکارآمدی زیادی در زندگی و برنامه های روزمره فرد گردیده است از دارودرمانی زیر نظر روانپزشک همزمان با درمان های فوق برای مدت مشخصی استفاده میشود.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

آرامش ماندگار

آرامش ماندگار