4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

اوتیسم چگونه درمان میشود؟

5/5

اوتیسم چگونه درمان میشود؟

آیا میدانید بهترین درمان برای افراد مبتلا به اوتیسم کدام اند؟

اتیسم نتیجه اختلالی عصب‌شناختی است که بر کارکرد طبیعی مغز تاثیر می‌گذارد و رشد آن را در نواحی مربوط به ارتباط و تعامل اجتماعی دچار اشکال می‌کند.

علائم و نشانه‌های اصلی اوتیسم شامل اختلال در ارتباط و مراودات اجتماعی و رفتارهای تکراری است.

کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است مشکلاتی در صحبت‌کردن با دیگران داشته باشند یا هنگامی که با آنها صحبت می‌کنید به چشم‌های شما نگاه نکنند.

کودکان مبتلا  پیش از آنکه بتوانند توجه خود را به کاری جلب کنند، ممکن است مجبور باشند برای مثال مدادهای‌شان را ردیف کنند یا جمله مشابهی را بارها و بارها تکرار کنند تا خودشان را آرام کنند.

به طور کلی افرادی که مبتلا به اوتیسم در سه زمینه “مراوده اجتماعی” (دشواری در ایجاد روابط اجتماعی: منزوی از دیگران و یا بی تفاوت نسبت به آنان بودن)، “ارتباط اجتماعی” (دشواری در ابجاد ارتباط لفظی و غیر لفظی: درک نکردن  کامل مفهوم حرکات و اشارات، حالات صورت و لحن صحبت دیگران) و “تخیل” (دشواری در یادگیری بازی هایی که چند نفر در آنها درگیر هستند و یا باید از قدرت تخیل برای فهم آنها استفاده کرد ) دچار اشکال هستند.

رفتار تکراری و مقاومت در مقابل تغییر روال کار و زندگی نیز جزو خصوصیات فرد اوتیستی است.

از آنجایی که افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است علائم و خصوصیات گوناگونی را از خود نشان دهند، اوتیسم  در واقع شامل “طیفی” از اختلالات است.

علت به وجود آورنده اوتیسم نامعلوم است. اوتیسم در تمام طول عمر با فرد باقی می‌ماند و علاجی قطعی برای آن وجود ندارد، اما درمان می‌تواند به مبتلایان کمک کند.

درمان‌هایی که برای اوتیسم به کار می‌رود، شامل بازی درمانی، گفتاردرمانی و از همه مهمتر عصب درمانی(نوروتراپی)  است.

بیشتر بدانیم: نوروتراپی چیست؟

بیشتر بدانیم: گفتار درمانی چیست؟

نوروتراپی یا عصب درمانی چیست؟

نوروتراپی

نوروتراپی مجموعه ای از روش های تکنولوژیک است که به اصلاح عملکرد مغز در یک فرایند خودآموزی خودکار میپردازد. این تکنیک ها شامل روش های نوروفیدبک، بیوفیدبک، تحریک الکتریکی فراجمجمه ای و تحریک های مغناطیسی فراجمجمه ای است.

در واقع نوروتراپی مجموعه ای از روش های درمانی بدون عوارض و آسیب است و با هدف ارتقا و تقویت عملکرد مغز عمل میکند. مغز ما مرکز اصلی تجربه های هیجانی، رفتاری، ذهنی و حرکتی ماست. زمانی که دچار اختلالاتی چون نقص توجه، اضطراب، افسردگی، مشکلات خواب و نقایص شناختی می شویم، در واقع مغز ما از عملکرد نرمال خود خارج شده است و این بدکارکردی مغز مشکلات روانی و ذهنی گفته شده را ایجاد می کند.

در واقع این مغز ما است که مضطرب، افسرده، پرخور، بی توجه و یا تکانشگر می شود. نورتراپی روش درمانی است که برای بهبود اختلالات ذهنی و روانی، و افزایش کارآیی ما، مستقیم و بی واسطه سراغ خود مغز می رود و با تمرینهای خاص و روشمند، مغز را از حالت غیر طبیعی به حالت عملکرد طبیعی بر می گرداند. روش های درمانی متعددی توسط روانشناسان برای درمان مشکلات روانی ایجاد شده است. مانند انواع متدهای رواندرمانی و دارودرمانی. در این روش ها هدف درمانی تغییر شناخت و ذهنیت فرد، رفتار یا تغییرات بیوشیمیایی مغز است. در نوروتراپی اما هدف اولیه و اصلی اصلاح عملکرد مغز به شیوه ای کاملا طبیعی و غیرتهاجمی است.

نوروتراپی بر اساس این آموزه علمی بنا نهاده شده است که مغز می تواند تغییر کند. مغز قابلیت یادگیری خودکار و غیر خودکار دارد. مغز می تواند تغییر کند و ضعف های خودش را اصلاح نماید. 

روانشناس متخصص بیش فعالی کودکان

بیش فعالی

اختلال بیش فعالی و کم توجهی شایع ترین اختلال روانی در کودکان، ناشی از اختلال رشد عصبی(مغز) است که علائم مختلفی را نشان می‌دهد.

کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و کاهش توجه، بیش از حد فعال هستند و قادر به کنترل انگیزه‌های ناگهانی و برانگیختگی و تحریک پذیری خود نیستند و یا در توجه کردن و تمرکز مشکل دارند. این رفتارها می‌تواند در زندگی روزانه و مدرسه اختلال ایجاد کند. این اختلال معمولا در سال‌های ابتدایی مدرسه، هنگامی که کودک در توجه کردن دچار مشکلاتی می‌شود، تشخیص داده می‌شود. بزرگسالان مبتلا به اختلال بیش فعالی و کاهش توجه ممکن است در زمینه‌ی مدیریت زمان، سازماندهی، تعیین هدف و ادامه دادن کار مشخصی مشکلاتی داشته باشند. این افراد در روابط و عزت نفس نیز مشکلاتی دارند و دچار اعتیاد نیز می‌شوند.

افراد مبتلا به این اختلال معمولا در صورت عدم درمان با شکست های تحصیلی، بزهکاری و درونی کردن رفتارهای نامطلوب مواجه میشوند و تنش های زیادی را در وابط اجتماعی و خانوادگی تجربه میکنند. این افراد معمولا کودکی پر از خشم و خشونتی را تجربه میکنند و امکان اسیب های محیطی بیشتری آنها را تهدید میکند.

برای درمان این کودکان توسط روانشناس متخصص بیش فعالی کودکان، از روش های مشاوره و آموزش والدین، نوروتراپی یا عصب درمانی و بازی درمانی استفاده میشود.

ما در مرکز تخصصی کودک و نوجوان با مجوز رسمی از سازمان نظام روانشناسی و شماوره جمهوری اسلامی ایران، یکی از بهترین و کاملترین خدمات درمانی را برای بهبود این کودکان از طریق روش های درمانی نوین و ایمن بکار میگیریم.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

آرامش ماندگار

آرامش ماندگار