4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

کلینیک تحریک الکتریکی مغز در مشهد

5/5

کلینیک تحریک الکتریکی مغز در مشهد

ما یکی از بهترین مراکز درمان بیماری های خاص با روشی نوین و بدون عارضه به نام بهبود عملکرد مغز با تحریک الکتریکی فراجمجمه ای  هستیم .برای تعییین وقت و مشاوره با ما تماس بگیرید.

TDCS چیست و چیکار می کند؟

TDCS (کوتهنوشت Transcranial Direct-Current Stimulation) دراصل یک روش مدرن، قابل حمل و غیرتهاجمی است که جریان خفیفی را از طریق پوست سر منتقل می کند. یک جریان ثابت حدوداً یک یا دو هزارم آمپر در این روش القا می شود. این ابزار یک جریان مثبت (آند) و منفی (کاتد) در منطقه ای از سر را پوشش می دهد و منجر به افزایش یا کاهش فعالیت مغزی در نواحی القای جریان می شود.

موقعیت الکترودهای مثبت و منفی مشخص می کنند کدام قسمت از مغز فعال و کدام قسمت مهار شود. جریان القایی هیچ تاثیر مستقیمی بر سلولهای مغزی ندارد و بلکه آستانه تحریک یا مهار شدن آنها را تغییر می دهد و از همین رو یکی از موثرترین و امنترین روشهای درمانی امروز محسوب میشود.

این ابزار در ابتدا برای بیمارانی با آسیب مغزی مانند سکته های مغزی طراحی شده بود، لیکن مطالعات روی بزرگسالان سالم هم نشان داده است که این روش می تواند در بهبود عملکردهای شناختی نیز موثر واقع شود. مطالعات TDCS نشان داده اند، این روش ظرفیت بهبود پردازشهای زبانی و ریاضی، محدوده توجه، حل مسئله، حافظه و هماهنگی ماهیچه ای را نیز دارا است. TDCS همچنین پتانسیل های قابل توجهی برای درمان افسردگی، اضطراب و همچنین دردهای مضمن از جمله میگرن دارد.

مرکز تخصصی TDCS در مشهد

یکی از کاربردهای مهم دستگاه تی دی سی اس در درمان افسردگی است که تاثیر مناسبی روی موارد مورد آزمون داشته است و محققین تاثیر یک بار استفاده از دستگاه تی دی سی اس را برابر با مصرف یک دوره شش هفته ای قرص فلوکسیتین برآورد کرده اند.

کاربرد دیگر این روش، درمان میگرن و دیگر دردهای مزمن مثل آفازی و پارکینسون می باشد.

همچنین در زمینه ترک اعتیاد به مواد مخدر، الکل، سیگار و حتی غذا نیز تاثیرگذار بوده و در بخش پرخوری عصبی نیز نتایج قابل قبولی بدست آورده است و باعث کاهش اشتهای کاذب در افراد تحت درمان شده است.

استفاده از تی دی سی اس می تواند وز وز گوش را کاهش داده و همچنین آلزایمر را بهبود بخشد و از بیشتر شدن آن جلوگیری کند. همچنین تی دی سی اس کاربردهایی برای افراد سالم نیز دارد. مثلا می توانید از آن برای تقویت توانمندی های شناختی مثل یادگیری، حافظه، توجه تمرکز و مهارت های شناختی استفاده کنید.

لازم به ذکر است که برای هر اختلال خاص پروتکل های درمانی ویژه ای وجود دارد که بر اساس مطالعات بدست آمده است و به همین علت نمی توان از یک جلسه درمانی با یک پروتکل خاص انتظار بهبود در همه زمینه ها را داشت.

  • افسردگی
  • میگرن و دردهای مزمن
  • پارکینسون
  • ترک اعتیاد
  • پرخوری عصبی
  • آلزایمر
  • اختلالات تجزیه ای
  • اضطراب
  • وسواس فکری عملی
  • بیش فعالی
  • اوتیسم
  • بهبود مهارت های شناختی

کلینیک درمان بیماری ها با TDCS در مشهد

تی دی سی اس برای چه مشکلات پزشکی دیگری به کار می رود؟

روانشناسی شناختی؛ بهبود عملکرد شناختی مغز

شواهد مختلفی در مورد مفید بودن تی دی سی اس برای تقویت شناختی در افراد سالم وجود دارد. چندین بررسی شواهدی از پیشرفت های شناختی کوچک و در عین حال قابل توجه را یافته است. سایر بررسی ها هیچ مدرکی پیدا نکردند، اگرچه یکی از آنها به دلیل نادیده گرفتن اثرات درون موضوعی و شواهد حاصل از آزمایشات چند جلسه ای TDCS مورد انتقاد قرار گرفته است.

یک بررسی در سال ۲۰۱۵ از نتایج صدها آزمایش TDCS نشان داد که هیچ مدرک آماری قطعی برای تأیید اثر شناختی خالص، مثبت یا منفی، از یک جلسه تی دی سی اس جمعیت های سالم وجود ندارد – هیچ شواهدی وجود ندارد که TDCSبرای تقویت شناختی مفید باشد. مطالعه دوم توسط همان نویسندگان نشان داد که از نظر آماری تأثیر TDCS در نتیجه عصبی فیزیولوژیک کم و بسیار قابل تأمل است.

پارکینسون، بیماری آلزایمر و اسکیزوفرنی

هیچ مدرک قوی مبنی بر اینکه TDCS برای نقص حافظه در بیماری آلزایمر، اسکیزوفرنی، درد غیر نوروپاتیک مفید است، وجود ندارد. چند آزمایش بالینی در مورد استفاده از تی دی سی اس برای بهبود نقص حافظه در بیماری پارکینسون و بیماری آلزایمر و افراد سالم انجام شده است که نتایج متفاوتی دارد.

کلینیک خوب تی دی سی اس در مشهد

اثرات TDCS چهمدت دوام دارند؟
اثرات فوری TDCS معمولاً بین ۵ تا ۹۰ دقیقه بعد از اولین جلسه درمان ظاهر می شوند. فی المثل فردی که افسرده است تنها با یک جلسه درمان و تا ساعتی بعد از آن احساس خوبی گزارش می کند. برخی مطالعات نشان داده اند که تحریک مکرر، برای نمونه هرروز در طول یک هفته، می تواند این اثرات را ماندگارتر و طولانی تر کند. ضمن اینکه مطالعات در زمینه افسردگی و TDCS نشان می دهند اثرات مثبت TDCS اثراتی به مدت بیش از یکسال برجا می گذارند و به ویژه در زمینه بیماری هایی مثل افسردگی و میگرن، اضطراب و همچنین کارکردهای شناختی مثل بهبود حافظه موثر واقع می شوند.

جلسات درمان چطور هستند؟ عوارض جانبی کدامند؟
مطالعات بر روی عوارض جانبی ،TDCS گسترده هستند و تقریباً همگی حکایت از این دارند که این روش اثرات جانبی ندارد و صرفاً بستگی به موقعیت قرارگیری الکترودها دارند. در چند جلسه اول، مراجع صرفاً ممکن است خارش و سوزش موقت در پوست سرش را تجربه کند. هیچ یک از شواهد علمی و بالینی از عوارض جانبی مهم و غیر قابل بازگشت گزارشی ارائه نکرده اند. جلسات درمان از ۱۵ تا ۳۰ جلسه متغیر هستند و برای نتیجه گرفتن سریع تر بهتر است یک روز درمیان (یا بهتر هرروزه) باشند.

ما خواهان بهترین ها برای شما عزیزان هستیم .

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار