4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

مرکز مشاوره کودک در مشهد

5/5

مرکز مشاوره کودک در مشهد

مشاوره کودکان که ارائه نوعی خدمات روانشناسی مختص کودکان است امروزه یکی از موارد ضروری در جامعه است. در جامعه تحصیل کرده امروزی با روش های مدرن روانشناسی به درمان اختلالات کودکان می پردازند. وجود بهترین مشاوره کودک در کنار بسیاری از خانواده هایی که از مشکلات روان شناختی کودک خود رنج می برد امری ضروری و مهم است .

مشکلات ضعف در روابط با همسالان ،اضطراب و یا گوشه گیری از مواردی شایع در بسیاری از کودکان می باشد که باعث به وجود آمدن اختلالات رفتاری نظیر پرخاشگری و یا لجبازی در آنها می گردد. در صورت مشاهده ی این موارد باید والدین می بایست هرچه سریع تر کودک خود را برای حل چنین مشکلاتی نزد بهترین مشاوره کودک ببرند تا با مواجهه و برخورد تخصصی تر نسبت به حل این مشکلات قدم بردارند.

در صورتی که والدین به مشاوره کودکان زیر نظر متخصصین روانشناس اهمیتی نداده و خود به درمان اختلالات کودک بپردازند بدون شک تبعات بسیاری را برای خود و فرزندشان به وجود می آورند. یک روانشناس حرفه ای خوب  کودک می تواند ارتباط بسیار خوب و گرمی را با کودک برقرار کرده و مشکلات او را عمیقا درک کرده آنها را شناسایی کند و در ادامه بتواند مداخله درمانی خوبی را داشته باشد.

مرکز مشاوره کودک ، مرکز روانشناسی کودک و نوجوان - مرکز روانشناسی ذهن آرا

اختلال خواب در کودکان

اولین و شاید پایه ای ترین اختلالی که کودکان در سنین کم احتمال ابتلا به آن را دارند، اختلال خواب است. این اختلال تنها در بی خوابی کودکان خلاصه نمی شود . بلکه اختلال خواب می تواند در دیر به خواب رفتن کودک، خواب بیش از حد، کابوس های شبانه، ترس های شبانه، خواب گردی، شب ادراری و یا حتی خروپف نیز نمایان شود.

اولین و مهمترین اقدام برای رفع این دست از اختلالات کودکان بررسی مشکلات وی در خانه و مدرسه خواهد بود. با بررسی ارتباط کودک با اطرافیان می توان متوجه شد که کودک شما به چه علت دچار اختلالات خواب می شود. در واقع باید علت اختلالات خواب کودک تان را در بیداری او جستجو کنید. در این راستا شما به یک روان شناس کودک احتیاج دارید.

علائم اختلال خواب در کودکان

  •  خواب بیش از حد در روز 
  • مشکل در خواب
  • خروپف
  • کابوس ها
  • وحشت های شبانه
  •  در خواب راه رفتن
  •  شب ادراری

اختلالات خواب در کودکان می تواند نه تنها آن ها را به کودکانی خسته و لجباز تبدیل کند، بلکه به انواع مشکلات رفتاری در خانه، مدرسه و زندگی اجتماعی آنها نیز منجر شود. اگر فکر می کنید کودکتان ممکن است دچار اختلال خواب باشد، اولین قدم، مراجعه به پزشک کودک و توضیح در مورد هرگونه مسائل مرتبط با خواب است که شما نیز داشته اید .

درمان اختلال خواب در کودکان

بی خوابی، عدم توانایی در خواب رفتن یا در خواب ماندن در شب است و در نتیجه خواب ناآرام یا غیر ترمیمی به وجود می آید. اغلب، این مسئله که جزئی از اختلالات خواب در کودکان است، به مرور زمان حل می شود. اما اگر این اتفاق بیش از سه بار در هفته رخ دهد و حداقل برای سه ماه ادامه یابد و عملکرد روز را (هم برای کودک و هم برای والدین) به طور قابل توجهی مختل کند، ممکن است به یک اختلال خواب دچار باشد.

عادت های خوب برای به خواب رفتن کودکان

  1. تنظیم روحیه:برای اینکه کودک خود را برای خواب آماده کنید، شروع به ایجاد روال آرامش بخشی قبل از خواب کنید. این موضوع باید حدود بیست دقیقه تا چهل دقیقه طول بکشد و شامل سه تا چهار فعالیت تسکین دهنده باشد.
  2. اعمال محدودیت ها:اگر در ایجاد نظم و تغییر عادات خواب حس کردید فرزند شما در برابر آن مقاومت می کند تعجب نکنید. به جای ترک فرزند خود، می توانید با مداومت این مقاومت کودکان را از بین ببرید.
  3. کابوس ها:وقتی بچه ها به سن پیش دبستانی می رسند، ترس از تاریکی پیدا می کند، و کابوس های مکرر اتفاق می افتد. بسیاری از بچه ها تصورات واضحی دارند، بنابراین مطمئن شوید که از دیدن برنامه ها یا داستان های تلویزیونی ترسناک قبل از خواب خودداری کنند.
  4. وحشت شبانه: داشتن وحشت در شب به این معنا نیست که کودک شما دارای یک مشکل روانی جدی یا مشکل پزشکی است، بنابراین نگران نباشید. به احتمال زیاد، وحشت های شبانه یک محصول جانبی استرس، کمبود خواب، داروهای جدید یا تغییر در محیط خواب هستند که همه قابل تنظیم هستند.

اختلالات خواب در کودکان، مشکلات خواب و درمان ان

 

 

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار