4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

مرکز تخصصی مشاوره و روانشناسی در مشهد

5/5

مرکز مشاوره و روان شناسی تخصصی آرامش ماندگار ، با بهره گیری از بهترین و با تجربه ترین اساتید روان شناسی در حوزه های مختلف زندگی شما آماده کمک به  حفظ و افزایش آرامش زندگی شما می باشد.

چند نمونه ای این حوزه ها را بیان می کنیم:

خدمات تخصصی خانواده درمانی

صمیمیت با فرزندان به معنای توانایی ایجاد حس نزدیکی و رابطه عمیق با آنهاست. برخی والدین تصور می‌کنند که فرزندان باید بزرگ شوند تا بتوانند با آن‌ها ارتباطی نزدیک برقرار کنند، در صورتی که همدلی با فرزندان باید از کودکی آغاز شود تا مهارت‌های دوست داشتن و صمیمی شدن را از همان کودکی یاد بگیرند‌.

در یک خانواده سالم همه اعضا با یکدیگر احساس نزدیکی کرده و خود را جزئی از یک کل می‌دانند، پس در زمان سختی به حمایت یکدیگر می‌شتابند و اجازه نمی‌دهند عضوی از این خانواده در هر موقعیتی که باشند، به سختی بیافتد.

راه های افزایش صمیمیت با فرزندان

برای ایجاد رابطه‌ای صمیمانه با فرزندان لازم است مراحل رشدی و توانایی‌های کودک خود را در سنین مختلف بشناسید. شما با درک فرزندتان، راحت‌تر با او ارتباط برقرار می‌کنید. صمیمیت در خانواده لازمه رشد و پیشرفت اعضای آن می‌باشد.

برخی از راه‌های افزایش صمیمیت با فرزندان عبارتند از:

۱- احترام به فرزندان و گوش دادن به صحبت‌های آن‌ها، باعث می‌شود فرزندان حس ارزشمندی را در وجود خود حس کرده و احساس تعلق پذیری داشته باشند‌.

۲- با محبت به فرزندان‌تان به آن‌ها آرامش و اطمینان بدهید. همچنین مشارکت دادن آنان در تصمیم گیری‌ها باعث افزایش اعتماد به نفس و استقلال در آن‌ها می‌شود.

۳- با فرزندان خود صحبت کنید و از دغدغه‌ها و مشکلات آن‌ها جویا شوید، حامی فرزندانتان باشید و سعی کنید راه حلی برای مشکلاتشان پیدا کنید.

۴- به عهدهایی که با فرزندان خود می‌بندید عمل کنید، رازدار خوبی باشید تا اعتماد فرزندتان را جلب کنید.

۵- برای صمیمیت با فرزندان‌، انتظارات و خواسته‌های خود را از فرزندانتان تعیین کنید و به گونه‌ای آن‌ها را مطرح کنید که بتوانند درک کنند.

۶- به جای فرزندانتان تصمیم نگیرید و به آن‌ها حق انتخاب دهید تا آنچه را که می‌خواهند انجام دهند و اگر تصمیم اشتباهی بگیرند با صحبت کردن سعی کنید مسئله را حل کنید. در تصمیم گیری‌ها خودخواه نباشید‌.

۷- در آخر فرزندانتان را همانطور که هستند بپذیرید و از مقایسه کردن آن‌ها اجتناب نمایید، فقط سعی کنید زمینه‌ی رشد آن‌ها را فراهم کنید.

خدمات تخصصی کودک و نوجوان

درمان اختلال رفتاری در کودکان

در صورت عدم درمان کودک مبتلا به اختلال رفتاری، مشکلات زیادی در بزرگسالی برای او ایجاد می‌شود. به صورت کلی هرچه مداخله سریع‌تر صورت بگیرد، نتیجه بهتری دریافت می‌شود.

درمان معمولا چند جانبه صورت می‌گیرد و بسته به نوع اختلال و عوامل تشخیصی، متفاوت است. ولی به صورت کلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. آموزش به والدین: به مادران و پدران می‌آموزند که چگونه با فرزندشان ارتباط گرفته و به چه شکلی او را کنترل کنند.

۲. خانواده درمانی: ارتباطات اعضای خانواده سازمان دهی شده و به آن‌ها کمک می‌شود تا مهارت‌های حل مسئله خود را ارتقا دهند.

۳. درمان شناختی-رفتاری: مستقیم بر کودک تمرکز کرده و به او کمک می‌کند تا افکار و رفتارش را تحت کنترل خود درآورد.

۴. آموزش اجتماعی: اصول گفتگو و نحوه همکاری با دیگران و عضویت در جمع را به کودک آموزش می‌دهند.

۵. کنترل خشم: کودک می‌آموزد تا نشانه‌های ناکامی را در خود بشناسد و به جای خشونت، مهارت‌های مقابله سازگارانه را ابراز کند.

۶. حمایت در مشکلات مرتبط: حمایت جزء مهمی از درمان است؛ خصوصا در کودکی که مشکوک به اختلال یادگیری است.

۷. تشویق: تشویق کودک برای شکوفا کردن استعدادها و توانایی‌ها می‌تواند به افزایش عزت نفس او کمک کند.

۸. دارو: معمولا در اختلالات رفتاری برای کنترل رفتارهای تکانشگرانه از دارو استفاده می‌شود. همچنین توصیه می‌شود که برای درمان حتما از کمک یک روانشناس کودک بهره‌مند شوید.

خدمات تخصصی مشاوره ازدواج

سنجش میزان صداقت در پاسخگویی به سوالات قبل از ازدواج

صداقت در زندگی مشترک یکی از اصول بسیار مهم برای داشتن رابطه‌ای سالم است. این ویژگی پایه‌های زندگی شما را محکم می‌کند. پنهان کاری و دروغ به تدریج سبب دور شدن زوج‌ها و کم شدن عشق و صمیمیت میان آن‌ها می‌شود و حس امنیت در رابطه را از بین می‌برد.

متاسفانه برخی از افراد ممکن است برای ازدواج با شما، در پاسخگویی به سوالات آشنایی قبل از ازدواج صادق نباشند. در مشاوره قبل از ازدواج با توجه تست‌های روانشناختی و تست تفاهم قبل از ازدواج میزان موفقیت و ماندگاری هر نوع ازدواجی مشخص می‌شود.

برخی از سوالاتی که می‌توانید در رابطه با صداقت از همسر آیندتان بپرسید به شرح زیر می‌باشد.

_اگر در شرایطی راستگویی به نفعتان نباشد، به راحتی دروغ می‌گویید یا به راستگویی خود پایبند می‌مانید؟

_آیا به نظر شما در رابطه زناشویی راستگویی ضروری است؟

_به نظر شما دوستان و نزدیکانتان چه نمره‌ای به راستگویی و صداقت شما می‌دهند؟

این گونه سوالات را نباید به صورتی پرسید که طرف مقابل موضع دفاعی بگیرد. در این صورت احتمال دروغ گفتن در پاسخ‌ها افزایش می‌یابد. از طرف دیگر اگر احساس کردید که طرف مقابل تان در زمینه صداقت جواب‌های کلی و مبهمی می‌دهد یا قصد فرار از پاسخ دارد، بدانید که احتمالا رازهایی برای پنهان کردن دارد و چندان با شما صادق نیست.

سوالات آشنایی قبل از ازدواج برای سنجش سلامت عاطفی

 

ازدواج کردن صرفا به معنی زیر یک سقف رفتن نیست؛ بلکه به معنای سهیم شدن در تمامی جنبه‌های زندگی است. پرسیدن سوالات آشنایی قبل از ازدواج، در تعیین میزان بهزیستی روانی و سلامت عاطفی فردی که قصد دارید با او ازدواج کنید، نقش مهمی دارد.

با بررسی دقیق جواب‌هایی که به پرسش‌های شما داده می‌شود، می‌توانید اطلاعات زیادی در مورد شخصیت او به دست آورید. همچنین سوالات آشنایی قبل از ازدواج کمک می‌کند تا به درک بهتر همدیگر برسید، احساسات خود را راحت‌تر بیان کنید و در نتیجه ازدواج موفق و زندگی مشترک شاد‌تری را تجربه کنید.

سنجش میزان و نحوه ابراز احساسات

برای یک ازدواج موفق لازم است که زن و شوهر در تجارب و احساسات یکدیگر نیز باهم شریک شوند. یعنی اینکه زن و شوهر بتوانند با هم زمان صرف کرده و احساسات شان را با یکدیگر در میان بگذارند. میزان عشق و علاقه در بین افراد متفاوت است.

مثلا ممکن است زن به عشق و محبت زیاد و مرد به عشق و محبت کمی نیاز داشته باشد. تناسب عاطفی در زن و شوهر باید مورد بررسی قرار بگیرد چراکه اگر این تفاوت زیاد باشد، زندگی مشترک با مشکل مواجه می‌شود.

به این صورت که نیاز به عشق در زن ارضا نشده و مرد نیز در اثر دریافت محبت زیاد اذیت می‌شود. در رابطه با سلامت عاطفی می‌توانید سوالات زیر را بپرسید.

_در زمینه ابراز احساسات چگونه عمل می‌کنید؟ آیا می‌توانید به راحتی محبت خود را به عزیزان تان ابراز کنید؟

_کدام یک از احساسات خود را به راحتی بیان کنید و صحبت در مورد کدام احساسات برای تان سخت است؟

_درمورد افرادی که راحت ابراز احساسات می‌کنند و آن‌هایی که ابراز احساس نمی‌کنند چگونه فکر می‌کنید؟

پاسخ‌های صادقانه در این زمینه اطلاعات بسیار مفیدی در زمینه احساسات هردوی شما در اختیارتان قرار می‌دهد.

خدمات تخصصی مشاوره زوج درمانی

ارتباط صحیح با همسر چگونه میسر می‌شود؟ آیا داشتن ارتباط صحیح با همسر با وجود مشکلات زندگی امکان پذیر است؟ شاید شما هم دوست داشته باشید بدانید چگونه روابط‌‌ تان را با همسرتان بهبود ببخشید و زندگی شیرین و همراه با آرامشی را کنار او داشته باشید.

ارتباط صحیح با همسر لازمه تبدیل شدن رویاها به واقعیت و رسیدن به زندگی مملو از عشق و محبت است. از طرفی سرمنشاء بسیاری از مشکلات زوجین در عدم ارتباط صحیح با همسر است چرا که به بسیاری از سو برداشت‌ها و تنش‌های بین زوجین دامن می‌زند.

عوامل و موانع ارتباط صحیح با همسر

برخی مواقع زوجین نمی‌توانند به خوبی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این مساله می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. از این دلایل می‌توان به کمبود اعتماد به نفس یکی از زوجین، خودخواهی طرفین و عصبی و پرخاشگری زن و شوهر اشاره کرد.

همچنین یکی از مهم ترین موانع ارتباط صحیح، ناتوانی و خودداری از صحبت کردن با یکدیگر است. زن و شوهری که از ناراحتی‌ها و مشکلات خود با یکدیگر صحبت نکنند، نمی‌توانند ارتباط موثری باهم برقرار کنند.

نکاتی برای داشتن یک ارتباط خوب با همسر

با رعایت برخی نکات می‌توانید ارتباط  موثرتری با همسر خود برقرار کنید. این نکات عبارتند از:

۱. در زمان عصبانیت تصمیم گیری نکنید. در این شرایط کمی آرام شوید و سپس با آرامش صحبت کنید.

۲. با همسرتان تعامل داشته باشید و نظرات خود را واضح به او بگویید. مثلا اگر می‌خواهید به رستوران بروید واضح نظر خود را در مورد مکان و غذای مورد علاقه‌تان بگویید.

۳. سعی نکنید که همسرتان را تغییر بدهید. او را همانطور که هست بپذیرید تا ارتباط صحیح با همسر برقرار نمایید.

۴. مراقب لحن صحبت کردن‌تان باشید. لحن شما می‌تواند مسیر صحبتتان را کاملا تغییر دهد.

۵. در مورد روابط جنسی و زناشویی خود با دیگران صحبت نکنید چراکه در این صورت اعتماد میان شما از بین می‌رود.

 

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار