4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

راهکارهای کاهش اثر ویروس کرونا بر سلامت روان کودکان

5/5

کرونا چیست؟ ویروس‌های کرونا چه هستند؟ 

ویروس‌های کرونا گروه بزرگی از ویروس‌ها هستند که می‌توانند حیوانات و انسان‌ها را آلوده کنند و باعث بروز ناراحتی‌های تنفسی شوند؛ این ناراحتی‌ها ممکن است به اندازه سرماخوردگی خفیف یا به اندازه ذات الریه شدید باشند. در موارد نادر، ویروس‌های کرونای حیوانی، انسان‌ها را آلوده می‌کنند و سپس بین آنها شیوع می‌یابند. ممکن است ویروس SARS (نشانگان تنفسی حاد) در سال ۲۰۰۲ الی ۲۰۰۳ را به خاطر بیاورید؛ این ویروس نمونه‌ای از ویروس کرونا بود که از حیوانات به انسان‌ منتقل شد. یکی دیگر از موارد مهم و جدیدتر نژاد ویروس‌ کرونا MERS (نشانگان تنفسی خاورمیانه) نام دارد که در سال ۲۰۱۲ در خاورمیانه کشف شد و به گفته دانشمندان این ویروس ابتدا از شتر به انسان سرایت کرده است.

کووید ۱۹ یا کرونا ویروس نوعی بیماری عفونی است که اخیراً کشف شده است. این ویروس و بیماری جدید آن تا قبل از شروع شیوع بیماری در ووهان چین در دسامبر ۲۰۱۹ ناشناخته بود.
نشانه های کووید ۱۹ چیست؟
شایع ترین علائم ۱۹‐COVID تب ، خستگی و سرفه خشک است. برخی از بیماران ممکن است درد ، احتقان بینی ، آبریزش بینی ،گلودرد یا اسهال داشته باشند. این علائم ً معمولا خفیف است و به تدریج شروع می شود. برخی از افراد آلوده می شوند اما علائمی ندارند و احساس ناخوشی نمی کنند. بیشتر افراد (حدود ۸۰ (٪بدون نیاز به درمان خاص ، از این بیماری بهبود می یابند. از هر ۶ نفری که مبتلا به ۱۹‐COVID می شوند ۱ نفر به طور جدی بیمار می شوند و در تنفس دچار مشکل می شوند. افراد مسن و افراد دارای مشکلات پزشکی اساسی مانند فشار خون بالا ، مشکلات قلبی یا دیابت بیشتر احتمال دارد به بیماری جدی مبتلا شوند. حدود ۲ ٪از مبتلایان به این بیماری فوت شده اند. افراد مبتلا به تب ، سرفه و مشکل در تنفس باید به دنبال مراقبت پزشکی باشند.

ویروس کرونا چه تاثیری بر سلامت روان کودکان دارد؟

ویروس کرونا بعنوان یک بیماری همه گیر که مرگ و میرهایی در سطح جهان از خودش برجای گذاشته و علاوه بر کیفیت زندگی مردم، اقتصاد و روابط اجتماعی انسان ها را تحت شعاع قرار داده، بعنوان یک عامل بیرونی استرسور قوی شناخته میشود. از آنجایی که مدارس مختلف در سطح جهان تعطیل شده اند و کودکان نیز در قرنطینه های خانگی به سر میبرند ممکن است به طور مستقیم یا غیر مستقیم، بیننده یا شنونده اخبارهای گوناگون در خصوص کرونا باشند.

همه میدانیم که سطح تحمل پذیری کودکان به طور قابل ملاحظه ای از سطح تحمل پذیری بزرگسالان در مقابل عوامل استرسور(فشار روانی زا) کمتر است و نوع نگاه آنها نسبت به زندگی و مرگ سطحی تر و متفاوت است. آنها بخاطر اینکه در مرحله تفکر عینی قرار دارند، یعنی موضوعات صوری و غیر واقعی را نیز ممکن است عینی و واقعی بپندارند و توانایی جداسازی خیال از واقعیت را ندارند، بیشتر در معرض ترس ها، اضطراب و مشکلات روانی ناشی از مسایل استرس آمیز هستند و بیماری ها و شنیدن خبرهای مرگ و میر و نگران کننده میتواند تاثیرات بسیار ماندگاری را در ذهن و روانشان ایجاد کند و در زمینه سازی یک بیماری روانی حادتر(اختلالات اضطربی، وسواس، افسردگی، گوشه گیری و فوبی ها و…) نقش منفی ایجاد کند.

کودکان همچنین بخاطر الگوپذیری بالا، رفتارها، افکار و هیجانات والدین را دریافت و مشاهده میکنند و با قدرت بالایی سعی در درونی کردنشان دارند. اینجاست که والدین محترم میبایست نسبت به واکنش ها و رفتارهایشان به این موقعیت ها بویژه ویروس کرونا دقت بیشتری کرده و بجای تلقین احساس ترس و ناامیدی، روحیه مبارزه پذیری و نحوه مراقبت و زندگی سالم در چنین شرایطی را به فرزندشان بیاموزند.

کرونا و کودکان

استرس چیست؟

استرس ماشه چکان بسیار ی از اختلالات جسمی و روانی است؛ بررسی‌های گوناگون نشان دهنده این است که ۷۰ تا ۹۰ درصد بیماری‌ها با استرس ارتباط دارند؛ فهرست بیماری‌های ناشی از استرس، سرطان، بیماری قلبی، آسم و میگرن را در برمی‌گیرد.

عوامل جسمانی، محیطی و اجتماعی استرس را اصطلاحاً عوامل استرس زا گویند؛ برخی استرس را پاسخ غیراختصاصی بدن به هر موقعیتی می‌دانند که نیاز به سازگاری داشته باشد؛ خواه موقعیت خوشایند باشد (ارتقای شغلی) و خواه ناخوشایند (اخراج ازکار)؛ البته یافته‌های جدید نشان می‌دهد که بین استرس ناشی از موقعیت مطلوب و نامطلوب تفاوت‌های فیزیولوژیک وجود دارد.

استرس با سلامتی و عملکرد ارتباط دارد؛ مقادیر کم آن موجب بهبود سلامتی و عملکرد می‌شود و مقادیر زیاد آن سلامتی را به خطر انداخته و عملکرد را دچار اختلال می‌کند.

چه عواملی استرس ایجاد می‌کنند؟

عوامل ایجاد کننده استرس را می‌توان به دو دسته بیرونی و درونی تقسیم کرد؛ مهم‌ترین عوامل استرس زای بیرونی عبارتند از مشکلات زندگی (مشکلات اقتصادی، ناامنی شغلی، کار طاقت‌فرسا) و تغییرات ناخواسته و خارج از کنترل (مرگ همسر، فرزند یا والدین، ازدواج، طلاق و مهاجرت).

اگر استرس از حد معینی فراتر رود به رنجش و پریشانی تبدیل می‌شود و سلامتی و عملکرد فرد دچار اختلال می‌شوند.

کرونا و کودکان

برخی نکات جهت کاهش استرس ویروس کرونا بر کودکان:

  • بجای تمرکز بر اخبار منفی روی اخبار مثبت و موفقیت های علمی و پزشکی در سطح جهان تمرکز کنید و آنها را به فرزندتان انتقال دهید.
  • هرگز در این رابطه به فرزندتان دروغ نگویید بلکه سعی کنید در صورت کنجکاوی وی، علت مرگ و میرهای ناشی از این بیماری را مسایل واقعی همچون مراقبت بهداشتی کمتر این افراد، ضعیفتر بودن سیستم ایمنی بدن، بالا بودن سن و حتی استرس پذیری بیشترشان معرفی کرد.
  • در منزل اوقات بهتری را برای فرزندتان ایجاد کنید و از این فرصت با بهره گیری از بازیهای متنوع جهت سرگرمی و حتی تحریک حواس پنجگانه کودکتان استفاده کنید.
  • در هنگام آموزش درسی از فنون آموزشی بهتر، بدون ایرادگیری یا سختگیری استفاده کنید و از آن بعنوان فرصتی جهت برقراری ارتباط صمیمانه تر با فرزندتان بهره بگیرید.
  • از فرزندتان در کارهای منزل بویژه آشپزی کمک بگیرید و او را در انجام برخی مسئولیت ها مشارکت دهید.
  • روش های مراقبت بهداشتی را بدرستی و بدون افراط یا تفریط به کودکتان آموزش دهید.
  • تحملتان را نسبت به تحرک و فعالیت فرزندتان در منزل بالا ببرید. هرگز نخواهید فعایت حرکتی او را محدود و متوقف کنید.
  • رژیم غذایی کم چرب و سالمی در نظر بگیرید و برای تقویت سیستم ایمنی فرزندتان از مکمل های دارویی،سبزیجات و میوه جات استفاده کنید.
  • از این اتفاق یک فرصت بسازید برای آموزش خودکنترلی، تحمل پذیری، مدیریت استرس و… از طریق الگوی مثبت بودن برای خانواده و فرزندتان
  • مطالعه کردن را یک عادت روزانه و بخشی از سبک زندگیتان بدانید و برای خود و فرزندتان قفسه کتاب توام با کتابهای مورد علاقه تان فراهم کنید و هر روز زمان مشخصی را برای مطالعه معین و به آن عمل کنید.

جهت مشاوره تلفنی و یا حضوری با ما تماس بگیرید:

۰۵۱۳۸۶۶۴۷۴۷

۰۹۰۳۰۹۳۴۷۴۷

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار