4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

درمان اختلال بیش فعالی کودکان بدون نیاز به دارو

5/5

درمان غیر دارویی اختلال بیش فعالی

فرزندم ۵ سال دارد، دایم در جنب و جوش است، از در و دیوار بالا میرود، تمام وسایل منزلمان را بهم میریزد، اصلا حرفشنوی ندارد، برای مهد ثبت نامش کردیم ولی نتوانست با سایر بچه ها سازگار شود، دایم با خواهر ۳ ساله اش درگیر است. حواسپرت و سر به هواست، بدغذایی دارد و خیلی کم و به سختی میخوابد، زودرنج و حساس است و زیاد جیغ و داد میکند.

آیا شما هم این تجربه را با فرزند خود دارید؟ آیا شما هم فرزندی دارید که برخی از این علایم را داراست یا حتی بیشتر از اینها؟

کودکان بیش فعال بعلت عملکرد ضعیف تر قشر مخ که جایگاه اصلی پردازش های شناختی(حافظه، توجه و تمرکز،کنترل تکانه و رفتار، تصمیم گیری،قضاوت و…) میباشد، در کنترل رفتارها و اعمال حرکتی خود و نیز در فرایند یادگیری و سازگاری با محیط مشکل دارند.

درمان غیر دارویی این اختلال که امروزه طرفداران بسیار زیادی دارد. نوروتراپی (نوروفیدبک، تحریک دیداری و شنیداری، تحریک الکتریکی فراجمجمه ای و…) میتواند از طریق فراهم نمودن نوعی ورزش یا فیزیوتراپی برای عملکرد مغز، بدون هیچگونه عوارض و آسیبی موثر باشد و نتیجه های مطلوب اخذ گردد.

نوروفیدبک درمانی برای اختلال بیش فعالی و کاستی توجه

نوروفیدبک درمانی

محققان دریافته اند کارکرد مناسب یا نامناسب مغز ما سبب طبیعی بودن یا غیر طبیعی بودن امواج مغزی تولید شده می شود. برخی عقیده دارند اختلالات مختلف روانی در حقیقت حاصل کارکرد نامناسب بخش های مختلف مغز و در نتیجه تولید الگوی نادرست امواج مغزی است. لذا مغز نسان نیز مانند هر سیستم پیچیده دیگری نیاز به تنظیم و رفع نواقص خود دارد.

نوروفیدبک قادر است امواج مغز را که در اثر افسردگی، اضطراب،وسواس، میگرن و … به هم ریخته است را به حالت طبیعی در آورد. از جمله بیماری‌هایی که می‌توان با استفاده از نوروفیدبک به درمان آنها پرداخت.

نوروفیدبک را می‌توان نوعی فیدبک (بازخورد) تعریف کرد که با استفاده از ثبت امواج الکتریکی مغز و دادن بازخورد به فرد، نوعی خود تنظیمی را به فرد آموزش می‌دهد. این بازخورد یا فیدبک از طریق صدا یا تصویر به فرد منتقل می‌شود و از این طریق فرد متوجه تغییرات در فعالیت‌های مغزی خود خواهد شد. در این حالت کنترل بازی‌های کامپیوتری تنها با استفاده از امواج مغز شخص صورت می‌گیرد.

حدود ۸۵% از کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و کاستی توجه از این طریق درمان شده‌اند و در حال حاضر این روش درمانی برای بسیاری از اختلالات بویژه ADHD درمان خط اول و  جایگزین مناسب دارو درمانی بوده است.

مشاور متخصص کودک و نوجوان در مشهد

کودکی و نوجوانی از حساس ترین دوره های رشدی هستند. در این دوران امر مهم «تربیت» بسیار دارای اهمیت است، چرا که دوران آموزش پذیری و تربیت پذیری از سنین ۱ سالگی آغاز شده و تا ۲۰ سالگی نیز ادامه دارد. البته انسان موجودی است که از ابتدای عمر تا انتهای عمر میتواند در حال تغییر و دگرگونی باشد اما این سنین یعنی دوران کودکی و نوجوانی اثربخش ترین دوران زندگی در فرایند تربیت پذیری میباشند.

قطعا « تربیت مطلوب» نیازمند آگاهی و دانش است. والدین گرامی باید بدانند که غفلت در هر مرحله از دوران رشدی فرزند بویژه دوران حساس کودکی پیامدهای نامطلوب خواهد داشت.

والدین باید بدانند که در قبال لجبازی های کودک میبایست چگونه رفتار کنند، باید بدانند چگونه و از طریق چه فنونی میتوان بدرستی با رفتارهای نامطلوب فرزند همچون پرخاشگری، فحاشی، بدخوابی ها، بی نظمی ها در منزل، سرکشی و بی احترامی با والدین، دعواهای فرزندان و… چگونه برخورد کنند.

مشاور متخصص کودک و نوجوان از طریق اجرای جلسات فرزندپروری و آموزش فنون اصلاح رفتار به والدین و نیز از طریق اجرای جلسات مشاوره تربیتی کودک و نوجوان میتواند در تغییر شرایط تربیتی به سمت هدف مطلوب و تقویت کیفیت روابط والد-فرزندی و والدینی بسیار موثر بوده و امکان رسیدن به یک «فرزندپروری موفق» را رقم بزند.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

آرامش ماندگار

آرامش ماندگار