4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

آدرس کلینیک درمان اختلال جنسی فیتیش

5/5

خصوصیات فتیشیسم

بیشتر فتیشیسم ها  مردان به شمار رفته و به جای برقراری ارتباط جنسی عادی تقلا می‌کنند تا بر روی یک عضو بدن شریک جنسی اعم از دست، پا، ناخن و… یا برخی پوشش‌های او نظیر جوراب، چکمه، دستکش، لباس زیر و… متمرکز شده و از طریق آن به برانگیختگی جنسی برسند.

اختلال جنسی فتیشیزم رفته رفته پررنگ‌تر شده و بر روی زندگی شخصی و جنسی فتیشیت پیامدهای منفی می‌گذارد. این افراد به جای تمرکز بر روی شریک جنسی، به طرزی بیمارگونه بر روی اعضای بدن و البسه او توجه و دقت به خرج می‌دهند. گاها علایق و دلبستگی فتیشیست تا جایی پیش رفته که سعی بر کلکسیون‌ سازی از اشیای محبوب خود کرده و گاها برای به دست آوردن آن‌ها دست به دزدی و زد و خورد می‌زنند.

از چه موقع فتیشیسم جنسی در فرد بروز می‌یابد؟

فتیشیزم نوعی از اختلالات و انحرافات جنسی شمرده شده که به طور معمول در دوران کودکی تا نوجوانی بروز می‌یابد. بنابراین، توجه به درمان فتیشیزم در دوران کودکی تا نوجوانی یکی از ضرورت‌های جنسی است.

کودک آزاری، مشاهده روابط جنسی نامناسب در طول دوران کودکی، عدم وجود بستر اجتماعی مناسب و محرومیت از روابط جنسی سالم از علل روی آوردن کودکان و نوجوانان به اختلال فتیشیزم جنسی محسوب می‌گردد.

درمان فتیشیسم یا درمان فوت فتیش 

فتیشیسم نوعی اختلال جنسی محسوب شده که حتی بر روی عملکرد مغز نیز تاثیر می‌گذارد.

یکی از راهکارهای مثبت درمان فتیشیزم، پیشگیری از آن به شمار می‌رود. در حالی که بسیاری از اشخاص در تلاش برای درمان فتیشیزم هستند، از نحوه پیشگیری آن مطلع نیستند. از آنجا که بیشتر اختلالات فتشیسم جنسی در دوران کودکی تا نوجوانی بروز پیدا می‌کند، والدین با کمی دقت و توجه قادرند از بروز و یا حتی توسعه و پیشرفت آن پیشگیری نمایند..

اگر فرد مبتلا به فتیشیزم در دوران کودکی و نوجوانی درمان نشود، باید پس از مراجعه به روانشناس یا روانپزشک به شیوه‌های گوناگون بنا به پیشرفت اختلال جنسی درمان شود. درمان فتیشیزم و سایر اختلالات جنسی که پیشینه و منشاء روانی دارند، قادرند با شناخت درمانی، رفتار درمانی، مشاوره روانشناسی، روان درمانی، هیپنوتیزم و یا هیپنوتراپی درمان شوند.

طول درمان فتیشیسم بسته به نوع مداوا متفاوت می‌باشد اما هرچه طول درمان فوت فتیش بیشتر باشد اثرات آن مثبت و پایدارتر است.

درمان فتیشیسم

به طور معمول فتیشیست‌ها اغلب پیگیر درمان فوت فتیش نیستند اما گذشت زمان باعث گردیده تا این افراد از پس ِ زندگی شخصی، اجتماعی، کاری و جنسی خود برنیایند. این موضوع در درازمدت به نارضایتی آن‌ها می‌انجامد.

یکی از درمان‌های مکمل فتیشیزم درمان تنش و اضطراب بیمار است. فتیشیست به طور عادی همراه با تنش و اضطراب تحریک می‌شود. بنابراین بهتر است پیش از هرگونه اقدام اساسی از تنش و اضطراب او کاسته شود.

با این حال، درمان فوت فتیش به طور معمول به دو صورت انزجاری و عادت آموزی انجام می‌پذیرد.

درمانگر در درمان فوت فتیش انزجاری تلاش می‌کند تا به وسیله شیء محرک واقعی یا خیالی بیمار را در موقعیت تحریک‌کننده قرار دهد. پس از ایجاد بستری تحریک‌آمیز او را با شوک الکتریکی به انزجار می‌رساند.

بیمار در درمان فتیشیسم ، عادت آموزی باید مدام با افکار و خیالات تحریک آمیز خود مواجه شود. این افکار و خیالات به شکل صحبت‌های خود بیمار بر روی نوار ضبط شده و توسط درمانگر مرور می‌شود. پس از مدتی مرور، این افکار و خیال‌پردازی‌ها برای بیمار به منزله نوعی عادت می‌شود.

 

درمان فتیشیسم یا درمان فوت فتیش و هیپنوتیزم درمانی  :

محققان بر این باورند که روشهای رفتار درمانی، روشهای موثری برای درمان فتیشیسم می باشد .یکی دیگر از روش های درمان فتیشیسم  درمان به طریق “ایجاد حس بیزاری” است. مثلا زمانی که فرد در حال استمنا کردن با شی یادگار خود است، او را در معرض تنبیه قرار می دهند.

علاوه بر روش های درمانی رفتاری ، شناخت درمانی که ایجاد و یا تغییر نگرش در فرد است می تواند برای درمان فتیشیسم یا بت پرستی جنسی مفید واقع شود .اما از آنجایی که  ضمیر ناخود آگاه انسان و خاطرات و اتفاقات و یادگیریهای گذشته در ایجاد و تقویت  فتیشیسم  نقش اساسی دارد پس استفاده از هیپنوتیزم درمانی برای تغییر باورها در ناخود آگاه کارکرد موثری در درمان فوت فتیش دارد.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار