4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

پوشک گرفتن بچه و راهکارهای آموزش توالت رفتن به کودک

5/5
آموزش توالت رفتن

آموزش توالت رفتن

والدین برای گرفتن پوشک از کودک خود شتاب نکنند چرا که از ۲ الی ۳ سالگی برای شروع این آموزش زمان دارند و نباید هیچگاه تحت تأثیر سایر افراد ( دوست، همکار، فامیل،.. )؛ آموزش را شروع کرد؛ صرفأ به نشانه های کودک خود توجه نمایید.

علایمی که نشان میدهد کودک ممکن است آماده “آموزش توالت رفتن” باشد شامل موارد ذیل است؛

چه زمانی کودک آماده آموزش است؟

یافته های فیزیکی زیر نمایانگر آنند که کودک آمادگی “آموزش توالت رفتن” را داراست. کودک شما باید قادر باشد؛

  • به خوبی راه رود تا لگن را پیدا کند
  • به شما بگوید نیاز به توالت دارد
  • عضلات لازم برای رفتن به توالت را کنترل نماید
  • از شما بخواهد پوشکش را عوض کنید یا به شما بگوید در حال دفع مدفوع یا ادرار کردن است
  • از کثیف یا خیس بودن پوشک احساس ناراحتی نماید
  • قادر به نشستن و بلند شدن از لگن است
  • کم کم نسبت به پوشک بی علاقه شده و تمایل دارد آن را در زمانی که خیس یا کثیف است باز کند

راهکارها و توصیه های عملی برای آموزش توالت رفتن به کودک :

۱- در تمام مراحل آموزش تا حد امکان از کودک تعریف و تمجید کنید و وی را تشویق نمایید. پوشیدن شرت و شلوارهایی که برایش جذاب است میتواند انگیزه خوبی برای خلاص شدن از پوشک و کهنه باشد.

۲- زمانی که آموزش کنترل مدفوع یا ادرار را شروع کردید به هیچ دلیل آنرا متوقف نسازید تا به نتیجه مشخصی برسید. نداشتن پشتکار و تداوم کودک را گیج کرده و شما را به مقصود نمیرساند.

۳- تعجیل نکنید و کودک را هم به عجله وادار ننمایید. پیش از ترک خانه وقت کافی برای دستتشویی رفتن کودکانتان در نظر بگیرید و در هر فرصتی این موضوع را به آنان یادآوری کنید

۴- آموزش را زودتر از حد معمول آغار ننمایید چون این کار فقط باعث طولانی شدن زمان فراگیری می شود.و اگر به موقع آموزش را شروع کنید دوره یادگیری کوتاه تر خواهد بود. همواره به علایمی که آمادگی کودک شما را برای آموزش نشان میدهد دقت داشته باشید.

۵- لگن آموزشی را درون توالت قرار دهید و برای مدت کوتاهی نیز در شب از کهنه و پوشک استفاده نمایید و پیش از اتمام آموزش آنها را کنار نگذارید.

۶- زمانی که فرزندتان کنترل دفع را از دست میدهد او را تنبیه نکنید. به طور حتم کودک را به عنوان آخرین کار پیش از خواب به دستشویی ببرید تا احتمال شب ادراری را کاهش دهید.

۷- در دوره ی که به بچه آموزش توالت رفتن داده اید، بارها و بارها از او بپرسید آیا نیاز به آموزش دارد و این کار را حتی پس از آنکه توالت رفتن را یادگرفت هر از چند گاه یکبار انجام دهید. توجه داشته باشید که کودکان در صورت نیاز به دفع ادرار و مدفوع نمیتوانند برای مدتی طولانی خود را کنترل کنند.

۸- برای کودکتان توضیح دهید نیاز به دفع چه احساسی است و به او بگویید و نشان دهید که در توالت چه کارهایی انجام میگیرد. اجازه دهید توالت رفتن شما را بخصوص شستن دست ها پس از اتمام کار را ببیند.

۹- اگر گهگاهی با شب ادراری مواجه شدید موضوع را بزرگ نکنید. اگر کودک از حضور دیگران هنگام دفع ادرار یا مدفوع خجالت میکشد شرایط دلخواه را برای او محیا کرده و اقدامات لازم را بعمل آمورید.

۱۰- تا زمانیکه فرزندتان پس از دفع به تنهایی نمی تواند خودش را تمیز کند به او کمک کنید و به او یادآوری نمایید که پس از گدشت زمان مشخص باید خودش به تنهایی کار را انجام دهد.

۱۱- توالت رفتن را بعنوان اتفاقی ساده و طبیعی در زندگی روزمره آموزش داده و اضطراب یا احساس نامطلوب دیگری را به کودک القا نکنید.

آموزش توالت رفتن

با رعایت نکات فوق خواهید دید که روند طبیعی از پوشک گرفته شدن فرزندتان و آموزش توالت رفتن را بخوبی طی کرده و کمترین چالش را با کودک عزیزتان داشته اید. آنچه لازمه اصلی موفقیت شما خواهد بود صبر و حوصله و استمرار در اجرای نکات ارایه شده فوق میباشد.

در صورتی که به هر دلیلی در طی فرآیند از پوشک گرفتن و آموزش آداب توالت به کودک خود با مشکل مواجه شدید میتوانید از مشاوره با متخصصین روانشناسی کودک و نوجوان بهره بگیرید.

تماس با مرکز تخصصی مشاوره و رواندرمانی آرامش ماندگار

رزرو نوبت مشاوره با روانشناس بالینی

آدرس: مشهد، بلوار پیروزی، بین پیروزی ۶۴ و میدان حکمت، ضلع غربی میدان، پلاک ۱۲

تلفن‌های تماس:
۰۵۱۳۸۶۶۴۷۴۷

۰۹۰۳۰۹۳۴۷۴۷

ایمیل روابط عمومی:
info[at]arameshcc.com

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

آرامش ماندگار

آرامش ماندگار