4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

بهترین مرکز نوروفیدبک در مشهد

5/5

بهترین مرکز نوروفیدبک در مشهد

اگر بدنبال بهترین مرکز نوروفیدبک هستید با ما تماس بگیرید

از نوروفیدبک بیشتر بدانیم:

در مغز تمام ما انسان ها، هزاران فرایند و فعالیت خودکار و غیر ارادی در حال اتفاق افتادن است. فرایندهای ناهشیار  بی شماری که  کاملا از حوزه ی آگاهی و اختیار ما به دور هستند.

هر لحظه در مغز هریک از ما، امواج مغزی خاص و فرایندهای فیزیولوژیک بی شماری در جریان است بدون آنکه ما آگاهی و شناختی  نسبت به نحوه ی عملکرد آن ها داشته باشیم. فرایندهای فیزیولوژیک نهفته در مغز ما و امواج مغزی موجود در آن دائما و بدون دخالت آگاهانه ی ما بر روی رفتار، افکار، عملکرد و وضعیت سلامت جسمی و روانی ما تاثیر گذارند.

هیچ یک از ما انسان ها در شرایط طبیعی و نرمال نمی توانیم در مورد نحوه ی عملکرد هر یک از این واکنش های فیزیولوژیک غیرارادی و امواج مغزی موجود در مغزمان اطلاعات دقیق و روشنی داشته باشیم.

به خودتان نگاه کنید!

 آیا می دانید در حال حاضر امواج مغزی شما در چه وضعیتی قرار دارند؟!

طبیعتا در شرایط طبیعی و بدون استفاده از ابزارهای خاص نمی توانید نسبت به هیچ کدام از واکنش های فیزیولوژیک بدن خود آگاهی دقیقی داشته باشید.

علاوه براین وجود هرگونه ناهنجاری و اشکال در روند طبیعی عملکرد امواج مغزی و  فرایندهای زیست شناختی در بدن انسان، می تواند منجر به بروز علائم بیمارگونه (اضطراب، وسواس، افسردگی، انواع ADHD و…) شود. به عبارت دیگر به هم خوردن روند طبیعی عملکرد امواج مغزی و  واکنش های زیست شناختی می تواند به عنوان علامت و نشانه ای از وجود یک وضعیت بیمارگونه ی جسمانی یا روانی مورد توجه قرار بگیرد.

نوروفیدبک آینه ای برای مغز !

نوروفیدبک

نوروفیدبک، برای مغز انسان مانند یک آینه عمل می کند. ما هر روز با نگاه کردن به آینه متوجه نقائص و اشکالات موجود در ظاهر خودمان می شویم.

در واقع آینه ما را نسبت به وضعیت ظاهری مان و عیب و نقص های احتمالی موجود در آن آگاه می کند. این آگاهی و شناخت به ما کمک می کند تا در جهت رفع نقص های موجود در وضعیت ظاهری خود اقدام کنیم. نوروفیدبک دقیقا برای امواج مغزی و عملکردهای فیزیولوژیک مغز ما به عنوان یک آینه ی پیشرفته عمل می کند. نوروفیدبک با استفاده از ابزارهای الکترونیک پیشرفته و کامپیوتر به ما کمک می کند تا از آن چه در مغز ما در حال رخ دادن است آگاه شویم.

نوروفیدبک، واکنش های فیزیولوژیک  نهفته در مغز انسان و امواج مغزی که هر لحظه بر وضعیت رفتاری و عملکردی ما اثر گذارند را ثبت می کند و بعد آن چه که در همان لحظه در مغز انسان در حال اتفاق افتادن است را کاملا دقیق، روشن و واضح روی صفحه ی نمایشگر به تصویر می کشد.

نورووفیدبک روشی است برای اینکه یاد بگیریم چگونه امواج مغزی و فعالیت هایی که در مغز ما به طور طبیعی و خودکار انجام می شود را کنترل کنیم. در حقیقت با نوروفیدبک می آموزیم به طور ارادی امواج مغزی خود را با استفاده از بازخوردی که از دستگاه  دریافت می کنیم تغییر بدهیم.

نوروفیدبک ابزاری است برای کنترل ، تغییر و اصلاح امواج مغزی در جهت رسیدن به کاهش علائم بیماری و افزایش سطح سلامت جسمانی و روانی.

امواج مغزی را بشناسم

برای اینکه بدانید نوروفیدبک چگونه عمل می کند ابتدا باید امواج مغز خود را بشناسید، زیرا تلاش برای بهبود حافظه بدون اینکه مغز خود را بشناسیم مثل تلاش برای ارتقاء یک کامپیوتر است بدون اینکه بدانیم چطور کار می کند؟!!

امواج مغز را می توان به امواج رادیویی تشبیه کرد ، این امواج در فرکانس های مختلف فعال می شوند و تا وقتی بعضی از امواج فعال هستند، فعالیت امواج دیگر محدود است.

این امواج در ساده ترین تقسیم بندی به ۴ دسته تقسیم می شوند:

امواج مغزی

دانستن این نکته مهم است که این ۴ موج در همه زمان ها درجاتی از فعالیت را در مغز دارا هستند، اما شدت و فرکانس فعالیت امواج سبب تفاوت کارکردهای ذهنی افراد مختلف می شود.

نوروفیدبک چگونه اجرا می شود؟

در این روش شما در مقابل یک مانیتور می نشینید و الکترودی که روی سر شما قرار دارد امواج مغزی شما را دریافت و به کامپیوتر هدایت می کند. حالا شما با دیدن امواج مغزی خود روی صفحه مانیتور می توانید به تنظیم و کنترل آنها بپردازید و در تمام این مراحل درمانگر در کنار شما نشسته و به شما یاد می دهد که چگونه می توانید این کار را انجام دهید.

درواقع نوروفیدبک شما را قادر به دیدن دنیای درون مغزتان می کند ، به عنوان مثال در صفحه مانیتور شما امواج مغزی را به شکل شبیه سازی شده در قالب یک بازی می بینید و با نگاه کردن به صفحه مانیتور و بدون استفاده از دست شروع به بازی می کنید.

دستگاه الگوهای امواج مغزی شما را پردازش می کند و در صورتیکه این الگوها مناسب باشد شما در بازی به جلو خواهید رفت و در غیر اینصورت شکست می خورید ،به این ترتیب شما یاد میگیرید که مثلا در شرایط اضطراب چگونه می توانید مغز خود را طوری تنظیم کنید که آرامش جایگزین اضطراب شود.

 

واحد تخصصی نوروتراپی کودک و نوجوان

استفاده از نوروفیدبک در چند جلسه توصیه می شود؟

به منظور هر چه بهتر شدن نتایج بدست آمده و پایداری بیشتر اثرات آن ۳۰ تا ۴۰ جلسه مستمر استفاده از دستگاه توصیه می شود.. برخی از افراد به جلساتی بیش از این تعداد و برخی به جلسات کمتری احتیاج دارند.تعداد جلسات باید در حدی باشد که درمان تکمیل شود و تغییرات به وجود آمده در مغز حک شوند و به شکل عادت در آیند.

اجرای جلسات به صورت هفته ای ۳ یا حداقل ۲ جلسه می باشد. قابل ذکر است که اثربخشی این درمان ۷۵ تا ۸۰ درصد بوده، یعنی از هر ۱۰۰ نفر به طور متوسط ۷۵ یا ۸۰ نفر به این درمان پاسخگو بوده و نتیجه لازم را می گیرند.

آیا  روش نوروفیدبک  علمی است؟

روش نوروفیدبک توسط اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) معتبرترین سازمان جهانی پزشکی جهت درمان اضطراب ، استرس، افسردگی، بیش فعالی/کاستی توجه، اختلالات یادگیری(خواندن، نوشتن، ریاضی)، اختلالات تکلمی (لکنت زبان، سیالی کلامی و…)، سردرد (میگرن)،دردهای مزمن، اختلالات خواب، سوء مصرف مواد، وسواس، صرع(تشنج) و بازتوانی سکته مغزی مورد تایید قرار گرفته است.

تا کنون تحقیقات زیادی در معتبرترین دانشگاه های جهان، مراکز خدمات درمانی و توسط متخصصین و صاحب نظران مختلف در این حیطه، اثربخشی و مفید بودن این تکنولوژی در درمان و بهبود مشکلات فوق را مورد بررسی و تایید قرار داده اند.

عوارض جانبی این نوروتراپی چیست؟

نوروفیدبک هیچگونه عوارضی ندارد بلکه جایگزین مناسب دارو درمانی است که معمولا دارای عوارض مختلفی است. این تکنولوژی اثرات درمانی پایدارتری نیز دارد، فعالیت های کل مغز را کنترل می کند و بهبودی پایدار بیماری را شامل می شود.

کاربرد های نوروفیدبک ؟!

واحد تخصصی نوروتراپی بزرگسالان
بیش‌فعالی/کاستی توجه(ADHD):

بیش فعالی/ کاستی توجه سه نوع می باشد که شامل: ۱- بیش فعالی ۲- کاستی توجه و تمرکز ۳- نوع مرکب یا بیش فعالی/ کاستی توجه

امروزه نوروفیدبک درمان خط اول انواع این اختلال است و بیش از هر زمان دیگری، برای درمانADHD از نوروفیدبک استفاده شده است. ۸۵-۸۰% کودکان مبتلا بهADHD به وسیله نوروفیدبک بهبودی کامل می‌یابند. نوروفیدبک در موارد شدید این اختلال که تحت درمان دارویی هستند می تواند در کاهش دوز مصرفی و یا حتی قطع دارو موثر باشد.

اضطراب(Anxiety):

بسیاری از متخصصان، بکارگیری نوروفیدبک به منظور درمان اضطراب را از عمده‌ترین موارد و زمینه‌های استفاده از نوروفیدبک می‌دانند. اکثر آن‌ها معتقدند اضطراب یکی از اولین مواردی بود که به نوروفیدبک پاسخ داد. نتایج پژوهشی نشان می‌دهد که در حدود ۹۰-۸۰% از بیماران اضطرابی با این روش بهبود یافته‌اند.

وسواس:

وسواس های فکری و عملی قریب به ۴%  کودکان و نوجوانان را مبتلا ساخته و در حدود % ۴۰  از این کودکان و نوجوانان پایدار می ماند و تاثیرات منفی بر عملکرد و تحصیلات و زندگی اجتماعی و خانوادگی این افراد بر جای میگذارد. بر این اساس، توجه به راهکارهای تشخیصی و درمانی مناسب ضروری به نظر میرسد.

پژوهشهایی در زمینه درمان وسواس با استفاده از نوروفیدبک انجام شده است که نشانگر میزان کارایی بالای این روش در درمان اختلال وسواس است. در این مطالعات درمان نوروفیدبک توانسته بود بهبودی معناداری را در علائم وسواس فکری ایجاد کند. در حال حاضر بیماران وسواس میتوانند از فواید پایدار این تکنولوژی درمانی جهت حذف یا کاهش مصرف دارو و بهبودی کامل علایم سود ببرند.

فوبی (ترس مرضی):
ترس از آب، ترس از تاریکی، ترس از صدا، ترس از چاله، ترس از اماکن عمومی، ترس از فضای بسته، ترس از آسانسور، ترس از خون، ترس از جمع، ترس از قطار، ترس از هواپیما، ترس از فروشگاه‌ها، یا ترس از ازدحام، همه تر‌س‌هایی هستند که از آن به‌عنوان «فوبی» یا «ترس مرَضی» یاد می‌کنیم.

فوبی یا فوبیا را می‌توان ترس مرضی شمرد. بعضی از روانشناسان از آن به‌عنوان ترس وسواسی یاد کردند، فوبی درواقع ترس شدید و مستمر و نامناسب از اشیاء یا موقعیت‌هاست. فوبی ترس شدیدی است که دلیل منطقی ندارد. شخص از غیرمنطقی بودن ترس در مقابل خطر واقعی شیء، یا موقعیت، یا عمل آگاه است.

ترس فرد تناسبی با موقعیت ندارد، قابل‌توجیه نیست، از کنترل ارادی خارج است و گرایش به پرهیز از موقعیت یا محرک ترس‌آور را ایجاد می‌کند، بسیاری از بیماران اشتغال خاطری با احتمال مواجهه با موقعیت یا شیء ترس‌آور دارند و در نتیجه از این دل نگرانی رنج می‌برند.

افسردگی:  

افسردگی بیماری بسیار شایع عصر ماست و در تمامی جهان روندی فزاینده دارد. این در حالی است که حدود نیمی از مبتلایان به افسردگی یا از بیماری خود بی خبرند یا بیماری آن‌ها چیزی دیگر تشخیص داده شده است.  افسردگی بیماری ساده‌ای نیست بلکه انواع گوناگون دارد به طوری که در بعضی افراد به صورت‌هایی ظاهر می‌شود که ما عموماً آن‌ها را افسردگی نمی‌شناسیم. افسردگی پس از آنکه درمان شد غالباً باز می‌گردد.

آنچه نوروفیدبک در فرایند درمان این بیماران اثرگذار بئده در واقع کاهش شدت علایم و ایجاد تغییرات مثبت(بهبود خواب، کاهش نگرانی، افزایش هیجانات خوشایند و…) بوده است که البته ترکیب نوروفیدبک با TDCS اثرات بیشتر و قابل ملاحظه تری دارد.

ناتوانی یادگیری(Learning Disability):

ناتوانی یادگیری شامل مشکلات خواندن،ریاضی و نوشتن می باشد. این اختلالات در سنین دبستان شایع هستند و مانع بسیار بزرگی بر سر راه عملکرد تحصیلی، اجتماعی و در بلند مدت عملکرد شغلی فرد هستند. خوشبختانه در درمان و کاهش قابل ملاحظه علایم این اختلالات، نوروفیدبک تحول بزرگی ایجاد کرده است. در این مورد نوروفیدبک به تنهایی پاسخگوست و نیازی به درمان مکمل ندارد. معمولاً با کامل کردن یک دوره درمانی بهبودی ثابتی حاصل می‌شود.

اختلالات خواب

نداشتن خواب کافی یا باکیفیت، می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری روی بدن داشته باشد. شاید شما بتوانید اثرات ظاهری یک یا چند شب بی‌خوابی را با چرت زدن در وسط روز و چند لیوان قهوه ازبین ببرید، اما اگر این مشکل دائمی یا مزمن شود، آنگاه اوضاع واقعا از کنترل‌تان خارج خواهد شد. درصد زیادی از مردم با نوعی اختلال خواب دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

اگر شما هم جزء این افراد هستید بدانید که باید بهترین راهکارهای درمانی را برای خود انتخاب نمایید. نوروفیدبک یا نوروتراپی با اجرای پروتکل های اختصاصی و هدفمند به خوبی توانسته جایگزین دارودرمانی بوده و اثرات ماندگاری در بهبود خواب ایجاد نماید.

تقویت عملکردهای ذهنی و ارتقاء توانمندیهای شناختی

با توجه به اینکه در خلال جلسات نوروفیدبک امکان ارزیابی و شناسایی عملکردهای ذهنی فرد اعم از توجه، تمرکز، حافظه، وضعیت یادگیری و نیز عملکردهای هیجانی همچون اضطراب، استرس، نشخوارهای فکری، تحریک پذیری و… را بررسی  نموده و برای تقویت هر یک از این عملکردها به صورت مجزا یا ترکیبی پروتکل های(طرح ها) درمانی مخصوص وجود دارد که میتوان همچون تمرین یا ورزشی برای مغز از آن استفاده نمود و این کارکردها را بخوبی ارتقاء بخشید.

ما با جمعی از بهترین متخصصان و پیشرفته ترین تجهیزات نوروتراپی در خدمتتان هستیم

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

آرامش ماندگار

آرامش ماندگار